Hurbanovo/Bratislava
24. marca (TASR) – Stál pri zrode Elektroakustického štúdia
Československého rozhlasu v Bratislave. Jeho skladba Orthogenesis z
druhej polovice 60. rokov minulého storočia, sa považuje za prvú
autonómnu elektroakustickú skladbu na Slovensku. Patril k centrálnym
osobnostiam slovenskej Novej hudby a spolupracoval so súborom Hudba
dneška. Nezanedbateľnú stopu zanechal aj v oblasti filmovej hudby.
"Jozef Malovec bol jednou z hlavných postáv avantgardnej vlny v
slovenskej hudbe 60. rokov, a preto zohral významnú rolu vo vývine
slovenskej hudby. Jeho skladby, napríklad Kryptogram I z roku 1964, mali
svoje pevné miesto v repertoári súboru Hudba dneška. Malovec sa
skladbou Orthogenesis z roku 1967 razantne presadil aj v rodiacom sa
médiu elektroakustickej hudby," uviedol pre TASR slovenský hudobný skladateľ Peter Zagar.
V piatok 24. marca uplynie 90 rokov od narodenia Jozefa Malovca,
hudobného skladateľa, významného predstaviteľa slovenskej hudobnej
avantgardy.
Jozef Malovec sa narodil 24. marca 1933 v Hurbanove. Skladbu študoval
najprv súkromne u hudobného skladateľa Jána Zimmera a v rokoch 1952 –
1954 na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave pod kuratelou
Alexandra Moyzesa. Od roku 1954 do roku 1957 pokračoval v štúdiu na
pražskej Akadémii múzických umení (AMU) pod vedením Jaroslava Řídkeho a
Vladimíra Sommera. V roku 1965 absolvoval aj letný kurz v nemeckom
Darmstadte venovaný Novej hudbe.
Na pôdu Československého rozhlasu v Bratislave vstúpil Jozef Malovec v
roku 1957, kde pôsobil do roku 1981 ako redaktor a dramaturg. V roku
1965 patril k zakladajúcim osobnostiam Elektroakustického štúdia
Československého rozhlasu v Bratislave, neskôr známeho ako
Experimentálne štúdio, ktoré poskytlo významný priestor pre skladateľov
hľadajúcich najrôznejšie spôsoby hudobnej tvorby.
"Elektroakustické štúdio v Bratislave, spolu s podobnými pracoviskami
v Plzni a vo Varšave, bolo v čase svojho vzniku široko-ďaleko jediné
svojho druhu. V európskom meradle nadviazalo na priekopnícku iniciatívu v
Paríži a Kolíne nad Rýnom so zhruba pätnásťročným odstupom. Pomohlo
etablovať Bratislavu na európskej mape tzv. Novej hudby a aj vďaka nemu
sa Smolenických seminárov (1968 – 1970), letného stretnutia hudobníkov a
muzikológov zaujímajúcich sa o nové kompozičné techniky, zúčastnili
významní hudobníci ako Karlheinz Stockhausen, György Ligeti a Mauricio
Kagel," zdôraznil Peter Zagar. Okrem Malovca dosiahli medzinárodný
ohlas podľa neho aj iní "odchovanci" tohto štúdia ako Miro Bázlik,
Alexander Mihalič a Róbert Rudolf.
Medzi Malovcove známe elektroakustické skladby okrem Orthogenesis patria
Tmel (1968), Theorema (1971), B-A-C-H (1979) či Záhrada radostí (1982).
Do repertoáru súboru Hudba dneška patrili Malovcove diela ako Malá
komorná hudba (1964), Dve časti pre komorný orchester (1964), alebo
Kryptogram I (1965). Moyzesovo kvarteto uvádzalo jeho Sláčikové kvarteto
č. 5 (1990) či Sláčikové kvarteto č. 6 (1997). Malovec skomponoval aj
viaceré orchestrálne skladby ako Bagately (1961), Koncertná hudba
(1967), Óda (1980), alebo Symfónia č. 1 (1989).
Komponoval aj hudbu k poézii svojej manželky Heleny Malovcovej,
napríklad Hudba pre bas a komorný orchester (1977). Výrazne sa venoval
tvorbe filmovej hudby. Jeho hudba je súčasťou dokumentárneho filmu
režiséra Dušana Hanáka Obrazy starého sveta (1972), viacerých
animovaných filmov Viktora Kubala alebo hraných filmov Vladimíra Bahnu
Slnečný kúpeľ (1964), či Námestie svätej Alžbety (1965). Zaznela tiež vo
filme Eduarda Grečnera Jaškov sen (1997).
"Po novembri 1989 sa nastupujúca generácia prihlásila k odkazu Hudby
dneška a Malovcova hudba tak opäť zarezonovala na hudobnej scéne tridsať
rokov po svojom vzniku," dodal pre TASR skladateľ Peter Zagar.
Malovec podľa neho vynikal v tom, že zvolený hudobný materiál vedel
zorganizovať do výrazného tvaru, ktorému dominoval raz rytmus, inokedy
silný lyrický náboj.
Jozef Malovec, zaslúžilý umelec z roku 1989, zomrel 7. októbra 1998 v Bratislave.
0